Reis naar Nicaragua

6 december 2019 - San Juan del Sur, Nicaragua

Gister (donderdag) zijn we om half 8 in de ochtend in de bus gestapt richting Liberia. We moesten ongeveer twee uur reizen en toen we daar aankwamen moesten we van de ene bushalte naar een andere bushalte lopen. Dat is heel gebruikelijk in deze landen. Je wordt dan ergens afgezet en soms kan je dan wel 5-10 minuten lopen om bij een andere bushalte een aansluiting te hebben. Vanaf daar zijn we doorgereisd naar de grens van Nicaragua. We werden met de bus pal voor de grens afgezet, ideaal, daar waar kilometers lange rijen waren voor vrachtwagens waar elke paar minuten wat beweging in was te zien. Het zou mij niks verbazen als ze 6-8 uren moeten wachten daar, misschien wel langer. De grensovergang was best ingewikkeld. We moesten daar eerst (omgerekend) 5 euro betalen om de eerste stempel te krijgen, daarna moesten we naar een ander gebouw toe om het paspoort te laten controleren. Hierna moesten we een stuk lopen om bij het volgende gebouw nog een stempel te krijgen. De eerste twee gebouwen waren controleposten van Costa Rica en het derde controlepost waar we nu waren was van Nicaragua. Het vreemde was dat we hier 12 dollar moesten betalen, alleen de bankautomaten konden ons geen dollars geven. Gelukkig had een medereiziger wat extra dollars bij haar en konden we geld wisselen met andere mensen die in de rij stonden te wachten. Alleen het meest vreemde is dat er uiteraard in Amerika met de dollar wordt betaald, maar niet in het land waar we nu binnen zouden stappen. We hadden wel geregeld dat we het lokale geld van Nicaragua hadden, maar hiermee konden we blijkbaar niet mee betalen. Heel complex allemaal. Uiteindelijk kwam het natuurlijk weer goed en konden we eindelijk de grens oversteken. Hier pakten we een taxi voor ongeveer 6 euro per persoon (we waren met z'n drieëen gereisd, waarvan een meid uit Canada en een meid uit Nederland). Toen we aankwamen bij het hostel merkten we meteen al een goede sfeer. Het voelde meteen alsof iedereen elkaar kende en we voelden ons meteen thuis. Vanuit het hostel worden er allerlei dingen geregeld zoals bussen naar het centrum en verschillende stranden, maar ook gezamelijk eten met het hele hostel en drankspelletjes in de avond. Het was een topavond en we hebben besloten om de volgende ochtend (vandaag) te gaan surfen met de andere mensen van het hostel.

1. Jurrie:
    6 december 2019
    Een heel gedoe die reis ook mooi dat je dat metelkaar doet!!!!