Flores en Palenque

29 januari 2020 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

De dag na het bezoeken van de tempels heb ik een sunrise tour geboekt via het hostel. Het fijne aan de meeste hostels ia dat je heel gemakkelijk allemaal dingen kunt regelen. Als je was hebt dan kan je de was laten doen voor een paar euro en als je een activiteit wilt doen kan je dit vaak ook via het hostel wel reageren. Een kind kan de was doen, ook al hoop ik niet dat een kind mijn was gaat doen. Deze boottocht bracht ons naar een eilandje waar we met een touw het water in konden swingen. Hoogste punt was zo'n 7 meter. Behoorlijke hoogte dus, vooral als je hoogtevrees hebt. Uiteraard konden we op de boot wat biertjes drinken wat ook een ideale manier is om mensen te leren kennen. Het leuke aan het alleen reizen vind ik ook vaak dat ik niet weet hoe een dag gaat verlopen. In de ochtend was ik nog alleen omdat ik afscheid had genomen van een paar mensen waar ik een kleine week mee had opgetrokken, en in de middag zat ik een biertje te drinken met nieuwe vrienden. Later nog een ander voorbeeld hiervan. We hebben op de boot zondsondergang gezien en nog wat gedronken met zn allen in het hostel. Oja, vergeet ik bijna te zeggen dat ik in de ochtend nog ben wezen hardlopen, werd ook wel weer eens tijd want mijn conditie is niet al te best meer. De volgende dag ben ik met een busje naar Palenque gegaan. Elke grens in midden Amerika is een behoorlijk gedoe. Het duurt bij elke grens minimaal een uur om er doorheen te komen. Zie het als een controle bij de douane van een vliegveld. Eenmaal in Palenque merk ik bij het hostel een zeer rustige sfeer. Ik had een kamer geboekt waar ook andere mensen sliepen, en ik lag voor het eerst op een kamer met mensen die 45+ waren. Weleens wat anders dan al die backpackers van mijn leeftijd. In het hele hostel ben ik ook geen mensen van mijn leeftijd tegen gekomen. Ik ben dus maar vroeg op bed gegaan en de volgende dag vroeg mijn bed uit gegaan om alleen naar de ruïnes te gaan. Net op het moment dat ik het hostel wil verlaten kom ik ineens een groep mensen van mijn leeftijd tegen die met een gids de jungle in gaan en vragen of ik mee ga. Uiteraard ben ik met ze mee gegaan en konden we oude ruïnes in de jungle zien waar het grote publiek niet heen ging. Deze ruïnes zijn compleet overgenomen door de jungle. In al die jaren zijn gigantische bomen over de oude stad palenque heen gegroeit. Soms zag je een klein gedeelte van hoe het er vroeger uit zag en soms zag je alleen een paar stenen op de grond. Na de tour hebben we met zn allen nog ergens gegeten en nog een kaartspel gedaan in het hostel. De volgende dag zijn we naar de grote ruïnes gegaan waar alle touristen waren. Hier kon je echt zien hoe mooi en groot de ruïnes waren. Uiteraard heb ik voor de liefhebbers ook foto's. Na het bekijken van de ruïnes heb ik besloten om toch maar meteen door te reizen naar San Cristobal omdat iemand anders dit ook ging doen. Samen is uiteraard leuker dan alleen. Ik verwacht dat ik nog een paar dagen in San Cristobal ben en dat ik daarna naar Mazunte toe ga.

1. Jurrie:
    29 januari 2020
    Nou je ziet heel wat van de wereld! Leuk om het lezen!!
  2. Geesje:
    29 januari 2020
    Jeetje wat een belevenis weer en inderdaad leuk om te lezen
  3. Marjan:
    30 januari 2020
    45plussers zijn ook wel gezellig Alwin!! Maar leuk om je verhalen te lezen!!