Slapen op een vulkaan bij Leon

21 december 2019 - Las Penitas, Nicaragua

Afgelopen maandag zijn we doorgereisd naar Leon. De groep is inmiddels behoorlijk ingekort. Ik ben nu nog over met Boris, een Nederlandse jongen. Toen we aankwamen bij het hostel heb ik meteen een hike plus overnachting geboekt op een vulkaan. Ik had van andere reizigers gehoord dat dit heel mooi was dus zodoende leek mij dit ook leuk om te doen. In de stad Leon zijn wel wat dingen te doen maar eerlijk gezegd heb ik hier weinig van gezien omdat het behoorlijk warm was en ik geen zin had om door de stad te slenteren. De volgende ochtend werden we rond 8 uur opgehaald met een busje en zijn we eerst gaan vulkaanboarden. We waren met een groep van zo'n 15 personen en moesten eerst met een soort slee de vulkaan op lopen. Eenmaal bovenop de vulkaan gingen we met een een plank waar een touw aan vast zat en wat functioneerde als een slee, naar beneden. De vulkaan was 700 meter hoog en we waren in ongeveer 30-40 seconden beneden. Erg leuk om een keer te doen. Na het vulkaanboarden zijn we begonnen aan de bergtocht van zo'n 3 uren. Het was gelukkig niet op het heetst van de dag rond 13:00 in de middag zodat we behoorlijk zouden zweten (wel dus). Het eerste uur was dan ook behoorlijk pittig omdat dit het stijlste stuk was. We droegen een grote backpacktas bij ons van ongeveer 15 kg. We moesten namelijk 7 liter water meenemen, een tent, slaapzak, slaapmat en schone kleding. Eenmaal boven was het alle zweetdruppels meer dan waard. Op de plek waar we onze tenten hadden opgezet hadden we een prachtig uitzicht over een groot deel van Nicaragua. Jullie hebben de foto's vast al wel gezien. De volgende ochtend hadden we de wekker op 5 uur gezet om zonsopkomst vanuit onze tent te kunnen bekijken. Nadat het licht was hebben we ontbeten en zijn we begonnen aan de hike naar beneden. Dit duurde ook zo'n 3 uren waarbij we eindigden bij een prachtig kratermeer. Hier hebben we een tijdje gezwommen waarna we even later zijn opgehaald met een busje om terug kunnen gaan naar de stad Leon. Hier hebben we nog een lekkere lunch gekregen en uiteraard een biertje gedronken. De volgende ochtend heb ik twee uurtjes spaanse les gevolgd. Ik wil wat kleine dingen leren om in ieder geval een beetje te kunnen communiceren met de lokale bevolking. Er was echter 1 klein probleempje; de lerares sprak amper engels. Best lastig dus om alles te begrijpen en behoorlijk frustrerend af en toe. Later op de dag; inmiddels donderdag ben ik naar een rustig kustplaatsje gegaan om hier even een paar dagen aan het strand te liggen en nog een spaanse les te volgen. Ik heb vrijdagochtend nog een spaanse les van twee uurtjes gedaan en heb de rest van de dag wat in een hangmat gelegen en lekker niks gedaan. Vandaag heb ik besloten om morgen terug naar costa rica te reizen omdat robert en niels aankomende woensdag aankomen in San Jose. Ik ben van plan om maandag en dinsdag nog ergens op het strand te gaan liggen in Costa Rica. Waar weet ik nog niet.

1. Marjan:
    21 december 2019
    Wat geweldig allemaal Alwin!!
  2. Jurrie:
    Leuk verhaal Alwin!!!